Saturday 5 July 2014

Rezeki.

Salam'alaykum.

Hari ni dah Sabtu. Cepat kot masa berjalan. Berlari kot? Dah laju semacam je... okbai

Tadi aku scroll facebook and nampak satu status ni.
Terus aku rasa....



JELES



Yes, cemburu.

Best nye!! Waarghhh! Tu la aku punya feeling bila baca status tu.

Dalam hidup ni, banyaaaaaak sangat benda yang kita nak dan bila kita tengok orang lain dapat apa yang kita nak tu, mesti kita rasa;

"Kenapa bukan aku yang dapat? Kenapa dia?"

Tapi kita lupa atau kadang-kadang tu tak terfikir yang effort kita tak sama dengan dia. Effort orang tu nilainya sepuluh dan effort kita satu pun tak sampai. How can we have the same result?

Kan?

Tak pun kadang-kadang kita lupa apa yang kita dapat tu sentiasa yang terbaik untuk kita. Walaupun benda tu pahit, susah, tak sedap, menyusahkan...

Sebab Allah bagi apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita mahukan.


Dulu la, aku rasa why la result SPM aku tak straight As. Why la ada 3B...haha
Tak la, at least kalau aku dapat satu A lagi aku boleh apply untuk SPC or MARA utk further study kat overseas.
But then, Allah bagi 7 je.

Why?

I think, it was almost 2 years then I can figured it out why Allah gave me 7 je.
Rasanya kalau aku apply SPC or any scholarship (mostly MARA sbb i was ex-MRSM) then I fly further studies at overseas I might be not as what I am today.
I might be someone yang broke (b'coz I quickly show high affection towards duniawi) without family or good friends around me. Haha. No offense btw.

I can be here.
HOME
The place I love the most. The place I treasure the most.
Walaupun sekarang aku belajar kat Unimas (Sarawak), I can be home at least every two month.

Okey. Sebenarnya aku bukan nak cerita ni. Aku nak cerita pasal status yang aku terbaca kat fb tadi.
And the thing is aku nak cakap pasal rezeki.

Rezeki ni bukannya pasal durian gugur belakang rumah semalam. Ataupun jiran sebelah rumah bagi lauk udang galah seperiuk. Ataupun ada mamat hensem lalu sebelah dan bagi salam tiba-tiba.

Rezeki ni maksud dia luas. Rezeki ni sampai tahap bila kau senduk nasi kat orang tak pernah makan atau tak suka makan nasi tapi dia boleh habis makan nasi. Sebab sambil senduk tu kau doa, supaya nasi yang kau senduk ni menjadi rezeki buat orang yang makan tu. Sebab bila nasi tu jadi rezeki orang tu, habislah nasi tu dimakan.

Rezeki ni every good thing that happened.
Macam kau rasa gembira hari ni. Rezeki la tu.

So pasal status tu... dah Allah sediakan rezeki tu buat dia, hak milik dia lah kan.
Rezeki aku, inshaAllah ada yg the best Allah sediakan.

Masing-masing punya rezeki, masing-masing punya cara macam mana nak hadap dengan rezeki tu.
Macam rezeki dapat gelang emas.
Macam mana kau nak hadap?
Kau ni gi menunjuk kat jiran sebelah, sedara mara ke kau nak pergi sujud syukur?

ok, sebelum entri ni semakin merapu...
Aku tetap nak jeles dengan rezeki orang tu.

Sebab ada orang dapat pergi summer internship kat Canada.
Giler tak jeles?

No comments:

Post a Comment