Friday 17 August 2012

Sebahagian @ separuh?

Assalaamua'laikum!

Separuh vs. sebahagian

'separuh' is more likely define as 'half' whereas 'sebahagian' is define as 'a part of'.

"Malu adalah sebahagian daripada iman."

"Kebersihan adalah sebahagian daripada iman."


I always get confuse with the word 'separuh' and 'sebahagian'. Contoh ayat kat atas tu, baru betul. Dulu sebelum aku tahu bezakan perkataan 'sebahagian' dgn 'separuh', aku memang tak gemar nak buat ayat kat atas tu. Sebab last skali aku yang pening mana satu ayat aku yang betul.


A: Aku
B: Teman

A: "Weyh, malu tu separuh daripada iman, lah..."
B: "Bukan separuh lah, sebahagian..."
A: "Eh, bukan separuh ke?"
B: "Sebahagian..."
A: "La... eh? Aku konfius la." #grin
B: "..."


Haha.. Itulah alkisahnya. Tapi, beberapa hari lepas aku dah dapat ilham, apa maksud 'separuh' apa maksud 'sebahagian'. Sadis.. sadis..

So, lepas ni harap semua boleh beza maksud separuh dan sebahagian. Dont get confuse as the word really means something.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Psssttt... dah malam ke dua puluh lapan.
Semoga amalan diterima.
Ameen.


Wassalamu.

1 comment: