Sunday 10 February 2013

Marah Itu Apa?


Siapalah yang tak pernah marah? Cer bagitahu sikit siapa yang tak ada perasaan marah kat dunia ni? Whoever you are, wherever you come from and whenever it is, you… yes you… pernah marah kat orang kan?
Tak ngaku suda....

Dan benda yang aku nak highlight kan sebenarnya ialah...

Cara si pemarah menguruskan sifat marah.

Yes, the attitude! Aku menaip dengan perasaan cool dan dalam suasana yang nyaman tapi penuh dengan perasaaan bengang tahap gaban terhadap orang yang marah cara tak betul. Tak boleh ke marah leklok?

Memanglah bila kita tengah marah, perasaan tu meluap-luap, api kebencian marak dan menyempitkan dada dan rasa nak disalurkan dengan segera (kan da aku bagi ayat sastera)... tapi, cuba fikir guna akal (binatang tiada akal), apa perasaan orang yang kena marah tu?

Mungkin dia akan malu bila dimarahi depan orang ramai, atau dia akan terasa dengan perkataan-perkataan unik keluar dari mulut si pemarah yang menyebabkan initipati marah itu tidak mendatangkan kebaikan kepada orang yang dimarahi. Lalu apa gunanya marah? Hanya nak melepaskan perasaan? Bukan niat nak menegur atau menolong dalam proses penambahbaikan sesuatu perkara? Dan, apa erti disebalik ayat; "Marah tandanya sayang..." ? (Aku pelik boleh pulak aku buat ayat sastera mcm ni walaupun hati panas)

Marahlah dengan berhikmah. Dan untuk orang yang dimarahi itu jangan sebab dia rendah pangkat atau darjat dari anda, anda boleh sesuka hati mengabaikan, menepis, melenting atau act like you-want-my-penampar lepas dapat nasihat. Pandang apa nasihat yang diberi, bukan siapa yang menasihati. Maksud aku, apa nasihat yang boleh didapati dalam marah-marah orang tu pun.

Sebal punya pasal. Biar aku abadikan pasal marah ni dalam blog.

Sekian, terima kasih daun pokok bunga kertas sebab daun keladi tak de.


No comments:

Post a Comment