Saturday 3 August 2013

Summary.

Hi and hi again.
Terlalu banyak nak taip, tapi tak tahu nak mula dengan mana satu.
Ceritanya, dari leka habiskan semua episod running man hingga ke blog perempuan yang convert Islam.

Tarikh balik rumah hari tu, erm... 21 Jun kan?
Lupa sebab dah lama. Sebulan lebih.

Oh, result dah keluar. (baca dengan ton yang mendatar.)
Teruk. Paras hidung je dari syarat lepas untuk biasiswa. Tapi, alhamdulillah lah kan? =)

Tak tahu apa yang aku dah bazirkan sepanjang sem 2 hari tu.
Eh, sebenarnya aku tahu.
...dan benda ni aku tak boleh menyesal sebab aku pun tak suka menyesal.
Better ambil buat pengajaran.

Padahal masa dapat result sem 1 hari tu, aku cakap benda yang sama jugak.
Ambil buat pengajaran.
Huh!
mananya pengajarannya?
...

Hidup degree best.
Everything.
Tapi benda paling best tahap tak tipu punya sebab aku ada banyak masa tidur.
Seriously aku suka tidur.
Sangat.
Tak boleh bendung.
Tahap 'sumpah-betul-walaupun-aku-tak-suka-bersumpah' punya.

Lagi pasal degree...
Keluar. Selalu kot. Boleh kata tiap minggu.
Lagipun aku hantar dobi.
So almost every week aku akan keluar untuk hantar dobi.
Pemalas?
Sudah terang lagi bersuluh, tak perlu tanya.

Aku tak buat tutorial. Sebab malas dan nanti lecturer akan bincang jugak jawapan dalam kelas.
Aku tak study untuk exam mid-sem.
Aku ponteng kekadang tapi jaranglah yang ni.
Carry mark aku teruk. (Penyumbang terbesar sebab pointer aku teruk.)
Tak ikhlas, tak redha, banyak merungut, mengumpat, buat kerja sia-sia, malas pergi usrah.
Ayat atas ni antaranya lah.

Masa nak start study week tu, aku selalu pergi Cais (library).
Sebab aku memang suka. Sejuk dan tenang nak study.
Sebab aku boleh depression kalau study kat bilik. 
Tapi masa nak study week tu, aku ambil collection of running man episodes dari member. Masa ni baru nak berjinak-jinak nak tengok raningmen tuh.
So, kalau aku bosan study kat Cais, aku tengok raningmen.
Dan masalahnya, study 30 minit, raningmen aku pulun seepisod dua.

Masa dah start degree jugak aku tak suka usrah. Seriously.
Tapi aku sayang ea kat akak usrah aku.
Yang ni biarlah off record.
=)

Aku tak revise. Masa start sem 2 tu rajin jugaklah aku nak revise benda yang aku dah belajar
Tapi ada sekali aku terlepas kelas, satu topik jugak aku terlepas.
So next class with the next topic memang aku blur la.
Terus aku memain je waktu kelas.
Bukan salah lecturer yang mengajar, salah aku yang malas.

Berbalik pasal raningmen tu.
Walaupun esoknya aku exam Geo and member aku bagai nak giler revise termasuk aku yang ada 3-4 topik tak baca lagi, tapi aku tengok raningmen.
Sebab Geo adalah fakta. Kalau baca kena faham, kena hafal. Aku memang dah tak ada skill nak hafal. Serius. Baik tengok raningmen dari study.
Itulah kot yang aku fikir.
Ataupun itu salah satu cara nak release stress kejap.
Stresssss!! (Bak kata Gary.)

Enough with exam.
Going home with smile.

Heaven!
Mak masak.
Boleh tidur.
Tak de kelas, tak de assignment, tak de projek, tak de tutorial.
Heaven kuasa dua.
Fuhh!

I started the holiday by bought few novels.
Ada aku post kat Entry : Cuti before ni.
Beli ada yang best, ada yang tak best.
Yang tak best aku skipping je la baca.

Aku bercita-cita nka jadi penulis.
Dengan baca novel aku boleh dapat sesuatu.
Tapi novel yang aku nak tulis dah lama terbengkalai.
Sebab idea tak de dan malas juga antara penyebabnya. 
Antara writer feveret aku, Hanina Abdulllah, Evelyn Rose, Hlovate.
Sebab cerita diorang aku boleh jumpa watak kaya yang memang kaya yang tak tipikal dan yang tak leleh.
dan aku boleh jumpa watak heroin Melayu berkerjaya dan berpersonaliti hebat.

Dan alkisah raningmen tidak tamat di situ.
Pulun lagi masa kat rumah.
Maklumlah masa tu raningmen dari epi 1 ke epi 149 aku ada.
Mana sempat nak habiskan hari tu.
Tengok punya tengok sampai aku tak sedar dah tertukar fitrah.
Ko gila aku jadi lelaki?!
Fitrah lain la...
Malam jaga, siang tidur.
Sampailah sekarang. Malam aku tak tidur. Kalau tidur pun pukul 4.30 pagi japgi pastu sambung lepas Subuh nanti.
Stail tak? *Baling selipar tepat kat kepala

Dulu aku tengok raningmen bodoh cenggitu la. Tengok cenggitu. Cenggitu...
Tapi sebenarnya banyak benda yang kita boleh belajar dari variety show tu.
Aku suka tengok raningmen dan akan tengok tapi aku tak nak lah tengok bodoh je.

Yoo Jae Suk. Banyak yang boleh belajar dari dia. Cara dia hormat orang, cara dia ajar yang lain hormat orang. Orang Korea ni kan ada formal and casual way nak bercakap.
Dan diorang sangat hormat guest, perempuan, peminat dan orang tua terutamanya.
Teringat scene Yoo Jae Suk tegur Kim Jong Kook sebab KJK over cakap ngan Gwang Soo. Dia tegur pun kalau Islamic term dia, 'berhikmah'. Dan KJK pun stop buat. Tak de masam muka pun.

Apa yang aku faham pasal raningmen ni, Korean artist they live to cheer their fans. Diorang sangat hormat peminat. 
Besides, their friendship. Gwang Soo yang rapat ngan KJK. Dan KJK yang rapat dengan Gary and Haha.
Apa-apa pun diorang rapat each other. And how they express their love to sangat best tengok.
Teringat scene Gary suruh KJK rasa makanan guna jari dia. Walaupun later Gary malu, lastly KJK kata, apa nak kisah kita bukan tak kenal.
Of course lah diorang tak cakap BM.
=,="

Kan Ji Hyo sorang je perempuan. Environment kita kat sini, bila kita seorang je dalam a group of guy pastu ada perempuan lain masuk. Mesti kita kinda feel uncomfortable. If you know what I mean.
Tapi Ji Hyo ni sama je. Kalau ada guest perempuan lain, dia layan macam adik. Kalau tua dari dia, mestilah dia lagi hormat.
SukJin punya friendship dengan JaeSuk. Teringat scene JaeSuk ugut kata yang rahsia SukJin banyak yang dia tahu dari apa yang isteri SukJin tahu. Then SukJin sengih kalah kemudian.

Even kalau diaorang main game yang reveal rahsia, still cool.
Aku nak tulis dari perspektif aku, tapi aku pun tak tahu nak buat ayat macam mana. Kang ko kata sebab aku obses dengan raningmen tu yang aku puji melangit.
Tak kisahlah.
Dalam banyak-banyak mulut kat dunia ni, mulut aku je aku boleh tutup dengan makan ceklat.

Personaliti diorang yang aku suka.
Ini konklusi untuk raningmen.
Eh, lupa!
Sebab raningmen jugak buat aku nak belajar bahasa Korea. So far, aku boleh dah baca tulisan Korea cuma tak faham jelah.
Ini konklusi kedua.
Heee~~

Dan aku pun kenallah si Gary ni.
Group Leessang.
Pastu terus jatuh cinta dengan lagu diorang. Lirik yang sangat best. Yang aku rasa ditulis mengikut keadaan dan perasaan yang sebenar.
Tak caye gi cari maksud lagu Remembrance in English.
Bukan je lirik, melodi pun best.
Aku serius.

Dan sebab tu aku boleh post entry pasal Art.
Betapa seni tu kita boleh rasa.
Tak kisahlah seni yang macam mana.
Dari lirik lagu rap ke seni kaligrafi.
Seni jugak salah satu medium dakwah yang boleh digunakan.

Contoh lagu Leessang-Remembrance.
When my mother was pregnant with me, she slept sitting downThis was because of my kicking- I was a trouble maker since I was in my mom’s womb
Perasan tak memang dari dalam perut kita dah start buat susah kat mak.
Apa, kau tak rasa macam tu?
Lirik dia memang giler dalam punya maksud.
Sangat.

Oh jap nak menyelit!
Seminggu lepas balik cuti tu aku pergi konferens.
Being ME. Muslimah Empowered.
Speaker dia mostly bukan dari Malaysia.
Tu yang entri aku tulis hari tu.
Pasal orang yang Islam sebab cari tuhan beza dengan orang Islam sebab keturunan.
One of the speaker is Yusha Evans.
Dia cerita yang dia cari agama yang benar, habis semua agama dia study.
Sampailah dia dapat Islam.
Kisah dia menarik tak aku malas nak cerita. Gi gugel!

Ada benda lagi nak cerita tapi hold dululah sebab tak ingat.
The latest pasal perempuan convert Islam tu.
Last dia punya entri tadi pasal dia text ayah dia.
Dia ada masalah sikit dengan ayah dia, aku tak pasti and it has been 3 years.
Lama kan?
Kita ni ayah marah sikit dah protes, dah ngamuk.
Ayah marah pasal result dah mencuka je muka.
Alahai...

Dia ada jugak up quotes pasal lonely.
Yang aku rasa kalau dia ada depan aku, nak je aku peluk kekuat.
Pastu kata,
"Its okay. At least you made it no matter how hard it is. Its okay, its okay.."

Yang buat aku terfikir, nikmat dan ujian aku dapat.
Aku rasa mostly ujian yang aku dapat semua berupa nikmat.

Kita ni, sikit je ujian dah kata; "Kenapa aku?"
Sikit je masalah dah kata; "Beratnya masalah ni. Kenapa orang lain mudah tapi aku susah?"
Padahal kita yang salah. Sebab tengok ujian tu nampak susah.

Jarang nak tengok ujian tu sebagai sebab Allah sayang kita.
Jarang nak tengok ujian tu sebagai penghapus dosa.
Jarang nak tengok ujian tu sebagai petanda Allah nak ingatkan kita.
Dah lama tak buat yang sunat.
Yang wajib pun pun lelaju.
Alahai...

Malam ni malam ganjil.
InshaAllah semoga yang baik-baik sahaja yang berlaku pada anda semua.

No comments:

Post a Comment